Jutarnji list

Izvor: Wikipedija
Skoči na: orijentacija, traži
Disambig.svg Ovo je glavno značenje pojma Jutarnji list. Za druga značenja, pogledajte Jutarnji list (Zagreb, 1912.).
Jutarnji list
Logotip


Zgrada Europa Press Holdinga (EPH) u Zagrebu.jpg
Zgrada EPH

Tip dnevne novine
Format berliner
Vlasnik Europapress Holding (WAZ, Ninoslav Pavić)
Izdavač EPH Media d.d. [1] Internetsko izdanje: Europa digital d.o.o. [2]
Glavni urednik Viktor Vresnik [1]
Novinari Igor Alborghetti, Robert Bajruši, Inoslav Bešker, Davor Butković, Željko Ivanjek, Miljenko Jergović, Slavica Lukić, Ana Muhar, Augustin Palokaj, Jurica Pavičić, Mladen Pleše, Tanja Rudež, Ante Tomić, Viktor Vresnik, Krešimir Žabec, Tomislav Židak
Utemeljen 6. travnja 1998. [3]
Politička orijentacija lijevo krilo
Jezik Flag of Croatia.svg hrvatski
Sjedište Koranska 2,
Zagreb, Hrvatska
Naklada 63.901[4]
ISSN 1331-5692
OCLC 440201895
Službeno mrežno mjesto

Jutarnji list je hrvatski dnevnik, treći je dnevni list po tiraži u Hrvatskoj (nakon 24sata i Večernjeg lista) s tiražom od oko 60.000 primjeraka. Izlazi u sklopu medijskog koncerna Europapress Holding (EPH) i dostupan je na području cijele Hrvatske svakodnevno kroz pet izdanja podijeljenih po regijama. Prvi broj obnovljenog Jutarnjeg lista izašao je 6. travnja 1998. godine.[3]

Od osnutka do 2008. godine glavni urednik je bio Tomislav Wruss, zatim do 2013. Mladen Pleše, a sadašnji glavni urednik je Viktor Vresnik.


Povijest[uredi VE | uredi]

Naklada[uredi VE | uredi]

Prosječne naklade 2012: 57.047

Poslovanje[uredi VE | uredi]

Jutarnji list muči promjena u poslovnom modelu nakon pojave socijalnih medija, raznih medijskih portala te oglašavanja preko Interneta, osobito poslje ranih 2000-tih pojavom jefinijih širokopojasnih internetskih veza te pojavom dostupne 3G mobilne podatkovne mreže. Isto tako mnoge novinske kuće svoje vijesti su počele davati besplatno od same pojave interneta, tako da mnogi korisnici koji su sada bili naviknuti na nešto što je bestpatno teško bi se odlučili platiti za nešto što neće dati vrijednost za njihov novac. U ekonomskim razvijenim zemljama proces propadanja klasičnih medijskih kuća je je izrazita osobito u SAD-u, gdje mnogi novine ili se gase ili se spajaju u jednu organizaciju, dok su reorganizacije novinskih kuća svakidašnjica. Ova kriza za rezanje troškova od tiskanja, vođenja operacija, i broja zaposlenika [5] samo je dio silazne spirale u kojem su ušle mnoge novniske kuće iz koje ne izgleda na do sada ima recepta za povoljan izlazak jer većina tiskanica su (2013.) postale recept za stvaranje gubitaka jer primanja od reklama su u stalnom padu zbog konkurencije od interneta. Prema istraživanjima u SAD-u, od 2006. godine do 2013. godine prihod od tiskanja oglasa u novinama, časopisima i sličnim tiskovinama opala je u vrijednosti za 45%, te da je prihod novniskih kuća od reklamiranja 2012. godine bila za USD$1,8 milijardi nego 2011.[6]. Kriza tiskanog novinstva u Svijetu nije zaobišla niti Hrvatsku. Vlasnici Jutarnji list nakon nagomilanih problema i nesnalaženja u novoj internetskoj ekonomiji medija doveli su sebe (2013.) da zbog stalnog pada tiraže, gubitka oglašivača,kao i vrlo loše finacijske situacije u tvrtkama kćerima koje kontrolira Nino Pavić.[nedostaje izvor] EPH koncern trenutno, svojim vjerovnicima uključujući tu i porezne obveze prema državi, duguje preko 1.7 milijadi kuna."[7]

Glavni urednici[uredi VE | uredi]

Tiskana izdanja[uredi VE | uredi]

Jutarnji list ima dva izdanja, jedno koja se izdaje od ponedjeljka do subote, i posebno izdanje koja se izdaje nedjeljom.

Sadržaj[uredi VE | uredi]

Odjeljci[uredi VE | uredi]

U dnevnom izdanju postoje sljedeći odjeljci (rubrike):

  • Svijet
  • Hrvatska
  • Zagreb
  • Crna kronika
  • Sport
  • Novac
  • Znanost

Na internetskim stranicama jutarnjeg lista postoji više odjeljaka nego u tiskanom izdanju, zbog većih mogućnosti koje postoje s digitalnim medijskim tehnikama.

Reputacija, nagrade i priznanja[uredi VE | uredi]

U prvih deset godina novinari Jutarnjeg lista su dobili otprilike svaku petu nagradu Hrvatskoga novinarskog društva za priloge objavljene u Jutarnjem listu. Nagrađivani su za komentar (3 puta), za vijest/izvještaj (3 puta), za istraživačko novinarstvo (2 puta), za intervju (2 puta), za najbolju rubriku (2 puta), za novinara godine (2 puta), za novinarstvo na Internetu (koja je dodijeljena samo taj put), te jednom za novinarski izraz. (izvor: Inoslav Bešker, Razgovor:Jutarnji list).[nedostaje izvor]

Zaposlenici[uredi VE | uredi]

Urednici
Kolumnisti i komentatori
Dopisnici iz inozemstva


Prijepori i dvojbe[uredi VE | uredi]

Prema medijskom istraživanju Marte Vlainić iz ožujka 2012. godine „Kako hrvatske dnevne novine izvještavaju o djeci: analiza sadržaja Jutarnjeg i Večernjeg lista” »na službenim internetskim stranicama Jutarnjeg i Večernjeg lista nalazi se samo određeni broj autorskih članaka, mnogo manji nego u tiskanim izdanjima. Unatoč tome, čini se da se povećava broj čitatelja koji prelaze s tiskanih na internetska izdanja novina. Kako bi povećale prodaju, dnevne novine katkada šire glasine i dezinformacije što obmanjuje čitatelje. Članci o djeci objavljeni u oba analizirana dnevnika ukazuju na nisku razinu vjerodostojnosti što se vidi u jednostranosti izvora informacija, dominaciji samo jednog izvora informacija, novinskim fotografijama kojima nije navedeno podrijetlo te izostanku citata u glavnom naslovu.« [8]

Prijeporne objave Jutarnjeg lista[uredi VE | uredi]

Lažni intervju[uredi VE | uredi]

Lažni intervju sa Ivom Sanaderom kojeg je objavio novinar Davor Butković. Članak su prenijeli brojni svjetski mediji.[9][10] "Intervju" je, koristeći adresu koja ni po čemu nije ukazivala na premijera (linija04@gmail.com),[11] dao 23-godišnji Viktor Zahtila, bivši novinar konkurentskog Nacionala. Odgovore na Butkovićeva pitanja poslao iz stana novinarke konkurentskoga Večernjeg lista Milene Zajović.[12] U prepisci sa Butkovićem se nigdje ne izričito ne predstavlja kao Sanader, a Butković uopće nije provjeravao telefonski je li njegov sugorovornik uopće Sanader. U prepisci Butković izravno savjetuje lažnog Sanadera o načinu i stilu odgovaranja. Zahtila je , po vlastitom priznanju, Butkoviću odgovore sastavio na osnovi Sanaderovih izjava u javnosti, neke je i sam izmislio dok je jedan doslovce kopiran sa stranice Jutarnjeg lista. [13] Ovaj skandal je razotkrio praksu intervjuiranja političara preko e-pošte.

Predskazivanje ishoda događaja[uredi VE | uredi]

Nekoliko minuta prije izricanja oslobađajuće presude generalima Anti Gotovini i Mladenu Markaču Jutanji list objavio je u svojem online izdanju članak autorice Snježane Pavić s naslovom "Nije Tuđman morao osobno biti optužen da bi se sudilo njegovu projektu" i najavio „konačnu presudu Hrvatskoj dr. Franje Tuđmana“.[14] Nakon očito neočikivane oslobađajuće presude, članak je uklonjen.[15]

Manipulacija brojevima u anketi[uredi VE | uredi]

  • Jutarnji list, u analizi Davora Butkovića, objavio je u dva različita izdanja 17. ožujka 2013. dva različita rezultata ankete. U istarskom izdanju Jutarnjeg lista Butković je napisao analizu pozivajući se na anketu koju je proveo Ipsos puls, prema kojoj Kajin vodi ispred IDS-ovca Valtera Flege za 12 posto glasova u utrci za istarskog župana. Butković je napisao da je IDS-ovac Flego osvojio 29 posto glasova u anketi, a Damir Kajin 41 posto glasova, i na temelju te informacije donio zaključak o "golemoj Kajinovoj prednosti". U zagrebačkom izdanju objavljeno je da Kajin ima 37,3 posto glasova u anketi, a Flego 32,6 posto. Tako je istarsko izdanje objavilo naslov "Kajin vodi ispred IDS-ovca Flege za 12 posto glasova", a u zagrebačkom izdanju "SDP-ova koalicija i IDS izjednačeni na izborima u Istri". "Izvor informacije nije Ipsos Puls. Jutarnji list objavio je neke netočne podatke", rekao je Dragan Bagić iz Ipsos Pulsa.[16] Sljedeći se dan na portalu Jutarnjeg lista pojavila rečnica s isprikom u zaglavlju "Jutarnji list je u prva dva izdanja od nedjelje objavio netočne podatke iz ankete Ipsos Pulsa. Ispričavamo se Ipsos Pulsu i kandidatima."[17]

Prekršaj izborne šutnje[uredi VE | uredi]

  • Jutarnji list prekršio je izbornu šutnju tijekom izbora za Europski parlament 2013. člankom "Ovo je 12 veličanstvenih za Europski parlament - Ako ne bude iznenađenja, oni će nas zastupati" objavljenog 13. travnja 2013. na internetskoj stranici Jutarnjeg lista.[18]

Iznošenje neistinitosti[uredi VE | uredi]

  • U travnju 2014. godine u članku "ŽELJKA MARKIĆ UDVOSTRUČILA ZAHTJEV ‘Nije mi dosta 20.000 kuna za duševne boli. Tražim četrdeset zbog statusa na Facebooku!’" koji potpisuje Davor Butorac ne razlikuje se zahtjev za odštetu (20 000 kuna) i vrijednost predmeta parničnog postupka (40 000 kuna) te dr. Željki Markić lažno pripisuje izjava u nalovu članka uz znake navodnika.[19]
  • U prosincu 2013. godine u članku "Crkva je prisvojila zbirku moga bratića biskupa Đure Kokše" koji potpisuje novinarka Romina Peritz navode se tvrdnje dr. Barbare Lukačin o nezakonitom prisvajanju umjetničke zbirke pomoćnog zagrebačkog biskupa mons. dr. Đure Kokše od strane Zagrebačke nadbiskupije, potkrijepljene tvrdnjom da "njezin bratić" zbirku svojih umjetnina nikada nije "oporučno" ostavio Zagrebačkoj nadbiskupiji. Ovdje se međutim previđa izjava vlastoručno potpisane izjave mons. dr. Đure Kokše koja se nalazi u Nadbiskupijskom arhivu (potpisana 26. rujna 1997. godine) i koja je potvrđena u prisutnosti trojice svjedoka u kojoj stoji da vlasništvu Zagrebačke nadbiskupije, posve svjesno i slobodno, također predaje sve predmete i knjige koji su u depozitu u Nadbiskupskom Dječačkom sjemeništu na Šalati, Voćarska 106 u Zagrebu". Autentičnost izjave svojim je potpisom dodatno potvrdio i kardinal Franjo Kuharić. [20]
  • Općinski i Županijski sud u Zagrebu osudio je EPH zbog grubog klevetanja Dunje Zloić-Gotovine na kaznu 100.000 kuna odštete.[21]
  • U svibnju 2012. novinari Goran Penić i Klara Rožman objavili su da je Marko Perković Thompson između ostaloga utajio porez, nezakonito primio iznos od oko 500 tisuća eura od strane HDZ-a za nenastupanje tijekom kampanje za izbore 2007. te druge neistine. Thompson je protiv njih podnio kazneni postupak zbog kaznenoga djela klevete tijekom kojeg su izkazali žaljenje ukoliko su naštetili časti i ugledu Marka Perkovića Thompsona.[22][23]

Izvori[uredi VE | uredi]

  1. 1,0 1,1 Jutarnji.hr - Impressum
  2. http://www.jutarnji.hr/template/static/impressum.html
  3. 3,0 3,1 Jutarnji list slavi peti rođendan - Vijesti.net - Index.hr. Index.hr (2003-04-03). pristupljeno 7. travnja 2012
  4. [1] Hrvatska gospodarska komora sektor za industriju Zagreb, 24.04.2013.; Evidencija izdanih potvrda o upisu u upisnik HGK o izdavanju i distribuciji tiska; Prosječna prodana naklada (2011.) (pristupljeno 20. svibnja 2013.)
  5. http://www.huffingtonpost.com/2013/11/11/newspaper-job-cuts-photographers_n_4256268.html
  6. http://www.huffingtonpost.com/2013/10/22/newspaper-industry-billion-advertising_n_4142633.html
  7. http://www.index.hr/vijesti/clanak/dugovanja-eph-17-milijardi-kuna/700295.aspx
  8. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nsCfCAdyYB8J:hrcak.srce.hr/file/127109+&cd=1&hl=de&ct=clnk
  9. - Članak u nacional.hr
  10. - Članak u dnevnik.hr
  11. http://www.poslovni.hr/mobile/hrvatska/butkovic-nasjeo-na-virtualnog-sanadera-69978
  12. Butkoviću intervju dao bivši novinar Nacionala i član Iskoraka (11.2.). pristupljeno 13.7.2013
  13. http://www.dw.de/la%C5%BEni-intervju-s-premijerom-sanaderom-u-jutarnjem-listu/a-3119483
  14. [2]
  15. Članak u poskok.info
  16. http://www.index.hr/vijesti/clanak/opet-gaf-davora-butkovica-za-istarsko-izdanje-pobjedjuje-kajin-a-za-zagrebacko-izjednacen-s-idsom/668021.aspx (pristupljeno 18. ožujka 2013.)
  17. http://www.jutarnji.hr/ipsos-puls--sdp-ova-koalicija-i-ids-izjednaceni-na-izborima/1091522/ (pristupljeno 18. ožujka 2013.)
  18. http://www.izbori.hr/izbori/dip_ws.nsf/0/1F59A3FBCE24ED4BC1257B4C00410771/$File/Jutarnji_list_povreda_izborne_sutnje.pdf Državno izborno povjerenstvo, Dopis Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske u svezi članka "Ovo je 12 veličanstvenih za Europski parlament - Ako ne bude iznenađenja, oni će nas zastupati" objavljenog na web stranici Jutarnjeg lista koji predstavlja povredu izborne šutnje
  19. http://narod.hr/hrvatska/jutarnji-list-treba-prestati-sa-sramocenjem-neistomisljenika/
  20. http://www.bitno.net/vijesti/tiskovni-ured-zagrebacke-nadbiskupije-reagirao-na-neistine-jutarnjeg-lista/
  21. http://www.glasistre.hr/vijesti/hrvatska/kleveta-dunji-gotovini-100-tisuca-kuna-od-eph-a-384888 (pristupljeno 26. listopada 2013.)
  22. Thompson.hr Novinari Jutarnjeg lista: Thompsone, ispričavamo se i žao nam je
  23. Dnevno.hr Thompson porazio Jutarnji: Novinari se ispričali Perkoviću zbog lažnog pisanja 500 tisuća eura!

Vanjske poveznice[uredi VE | uredi]


HR-WikinewS-CRO.jpg Nedovršeni članak Jutarnji list koji govori o medijima treba dopuniti. Dopunite ga prema pravilima Wikipedije.