Radio 101

Izvor: Wikipedija
Prijeđi na navigaciju Prijeđi na pretraživanje
Radio 101
Infookvir radijska postaja
Razina regionalna
Frekvencija 101,0 MHz
Snaga 120 kW (Sljeme)
Jezik hrvatski
Početak emitiranja 8. svibnja 1984.
Prestanak emitiranja 31. svibnja 2021.
Prijašnja imena Omladinski radio
Vlasnik Radio 101 d.o.o.
Sjedište Zagreb, Hrvatska
Adresa Gajeva 10 / Teslina 7
10000 Zagreb
Službena stranica www.radio101.hr

Radio 101 je zagrebačka privatna radijska postaja u vlasništvu tvrtke Radio 101 d.o.o. Kolokvijalan naziv za Radio 101 je Stojedinica.

Povijest[uredi | uredi kôd]

Radio 101 je prvo postojao pod imenom Omladinski radio koji je započeo sa radom 8. svibnja 1984. kao službeni radio Saveza socijalističke omladine općine Trešnjevka. Prvi studio bio je u Studentskom domu "Stjepan Radić" odakle je djelovao sve do svibnja 1987. kada se preseljavaju u studio u Gajevoj 10 u Zagrebu. Za vrijeme pluralističkih promjena radi boljeg marketinga 1990. Omladinski radio se preimenovao u Radio 101 jer je radio stanica emitirala svoj program na frekvenciji 101 MHz. Dozvolu za rad dobio je 23. travnja 1984.[1]

Dana 31. svibnja 2021. godine u 23:59h, radio 101 prestao je s emitiranjem svojeg programa zbog isteka kocensije, a ne ispunjenja uvjeta u novoj prijavi za produljenje koncesije.[2]

Medijsko djelovanje[uredi | uredi kôd]

Omladinski radio (Radio 101) bio je od samog svog početka poznat po emitiranju emisija s kontroverznim temama te je mnogo puta bio na udaru vlasti. Na primjer Franjo Tuđman, koji se od 1972. nije mogao pojavljivati u medijima, imao je svoj prvi javni nastup na Radiju 101 prije nego što je službeno odobren politički pluralizam u Hrvatskoj u kasnim 1980-ima.[3]

Problemi oko koncesije 1996. godine[uredi | uredi kôd]

Prosvjed za Radio 101 na glavnom zagrebačkom trgu, 21. studenog 1996.

Nakon što je Stojedinica trebala izgubiti koncesiju odlukom Vijeća za telekomunikacije od 20. studenoga 1996.[4] istog je dana na Cvjetnom trgu je održan prosvjed, a oko 20:00 sati Ivan Zvonimir Čičak tadašnji predsjednika HHO-a pozvao[5] je građane na prosvjed koji se treba održati sljedeći dan 21. studenoga na Trgu bana Jelačića u Zagrebu.

120.000 Zagrepčana i ostalih građana [6] ustalo je protiv te odluke i okupilo se na prosvjednom skupu na glavnom zagrebačkom trgu 21. studenoga 1996. u znak podrške Radiju 101. Pritiskom Europske komisije i prijetnjom sankcijama, ali i strahom od vala građanskog neposluha koji je tih dana zahvatio gotovo cijeli glavni grad (od običnih građana, studenata, liječnika, vojnih postrojbi, poštanskih ureda...), koncesija je vraćena.

Problemi oko koncesije 2021. godine[uredi | uredi kôd]

Radio 101 prestao je s emitiranjem svojeg programa zbog isteka kocensije, a ne ispunjenja uvjeta u novoj prijavi za koncesiju.

Vijeće za elektroničke medije: (...) ponuda ponuditelja trgovačkog društva RADIO 101 d.o.o. ne udovoljava formalnim uvjetima. U zaprimljenoj dokumentaciji ponuditelj nije dostavio potvrdu nadležne porezne uprave da su podmirene sve obveze poreznog obveznika po svim osnovama. Nadalje, utvrđeno je kako sukladno minimalnim financijskim uvjetima ponuditelj nije osigurao početna financijska sredstva za rad u visini potrebnih sredstava dovoljnih za podmirenje troškova tromjesečnog poslovanja, a prema svom poslovnom planu.[2]

Na prijedlog Hrvoja Zovka, predsjednika Hrvatskog novinarskog društva i predstavnika radnika društva Radio 101 d.o.o., u sjedištu Agencije za elektroničke medije održao se zajednički sastanak. Zaključak sastanka je da će Vijeće u što kraćem roku raspisati novu Obavijest o namjeri davanja koncesije za područja Zagreba i Zagrebačke županije.[7]

Vlasnička struktura[uredi | uredi kôd]

Radio 101 je u vlasništvu tvrtke Radio 101 d.o.o. i vlasnički udjeli nisu u slobodnoj prodaji. Većinski vlasnik poduzeća je tvrtka Impossibile Egressus d.o.o., a 100%-tni vlasnik je Thomas Alexander Thimme.

Sponzorstvo i novčani izvori[uredi | uredi kôd]

Radio 101 financirao se iz prodaje medijskog prostora, proizvodnjom reklamnih audio spotova, sponzorstva i donacije. Radio 101 kroz godine primao je donacije od: UNESCO SOS Media, Europske Komisije, Soros Foundation i Vijeća za elektroničke medije.

Novinari i urednici[uredi | uredi kôd]

Prvi glavni urednik Omladinskoga radija je bio Veljko Jančić, prvi odgovorni urednik Dobrivoje Keber (u statusu direktora), a prvi urednici pojedinih redakcija: Bosiljko Domazet (kultura), Dražen Duilo (društvo), Željko Roško (aktualna politika) i Silvije Vrbanac (glazba).[1]

Novinari i urednici kroz povijest Radija 101[uredi | uredi kôd]

Zapažene emisije[uredi | uredi kôd]

  • Mandragora
  • Radio udar
  • Frigidna utičnica
  • Zločesta djeca
  • Gosti i ona
  • Krezubi trozubac
  • Patrola 101
  • Čisti eter
  • Terranostra
  • Službeni početak vikenda
  • One man music show
  • Parliament Show
  • Tema dana
  • Top 40 Countdown
  • Aktualni 101
  • Scarface
  • Radio dvoboj
  • Gradonačelnik pleše
  • Antena
  • Kulturni intervju
  • Intervju tjedna
  • Karantena
  • Zagrebački odrezak
  • Rezolucija 48/96
  • Ciguli Miguli
  • Week report
  • Blackout Rap Show
  • Fine Time

Stečaj[uredi | uredi kôd]

11. siječnja 2011. pokrenut je stečajni postupak nad Radijem 101, koji će u idućem razdoblju voditi stečajni upravitelj Branko Petanjek jer je Radio nelikvidan i duguje oko 20 milijuna kuna, a imovina najvjerojatnije ne vrijedi više od milijun i pol.[8]

Literatura[uredi | uredi kôd]

Izvori[uredi | uredi kôd]

  1. a b Božidar Novak: Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću, Zagreb : Golden marketing – Tehnička knjiga : Press data, medijska agencija HND-a, 2005., ISBN 953-212-194-3
    Wikicitati „A nju po zakonu nije mogao dobiti grad Zagreb već općina Trešnjevka. Zamalo je stornirana već dobivena frekvencija 101 megaherc. No i to je na kraju uspješno prebrođeno. Dana 23. IV. 1984. dobivena je dozvola Savezne uprave za radio i veze za svakidašnje emitiranje.”
    (Novak, 2005., str. 869.)
    Wikicitati „Glavni urednik Omladinskog radija bio je Veljko Jančić, odgovorni urednik Dobrivoje Keber (direktor), a urednici pojedinih redakcija: Bosiljko Domazet (kultura), Dražen Duilo (društvo), Željko Roško (aktualna politika) i Silvije Vrbanac (glazba).”
    (Novak, 2005., str. 869.)
    Wikicitati „Radio 101 i OTV – omladinska televizija, koja je upravo stasala, našli su svoj profesionalni put i nakon raspada omladinske organizacije Hrvatske i Zagreba.”
    (Novak, 2005., str. 1000.)
  2. a b Vijeće za elektroničke medije poništilo Obavijest o namjeri davanja koncesija za obavljanje djelatnosti pružanja medijskih usluga radija na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije. Vijeće za elektronička medije. 19. svibnja 2021. Pristupljeno 31. svibnja 2021.
  3. Arhivirana kopija. Inačica izvorne stranice arhivirana 10. lipnja 2008. Pristupljeno 11. kolovoza 2008. journal zahtijeva |journal= (pomoć)CS1 održavanje: arhivirana kopija u naslovu (link)
  4. Igor Vukić. 22. studenoga 1996. Upaljene svijeće za Radio 101. aimpress.ch. Pristupljeno 21. studenoga 2020.
  5. HINA. 24. studenoga 2016. U MSU otvorena izložba "20. obljetnica demonstracija protiv gašenja Radija 101". novilist.hr. Novi list d.d. Pristupljeno 21. studenoga 2020.
  6. Arhivirana kopija. Inačica izvorne stranice arhivirana 27. rujna 2007. Pristupljeno 12. veljače 2007. journal zahtijeva |journal= (pomoć)CS1 održavanje: arhivirana kopija u naslovu (link)
  7. Vijeće za elektroničke medije primilo na sastanak predstavnike radnika Radija 101 i Hrvatskog novinarskog društva. Vijeće za elektroničke medije. Pristupljeno 31. svibnja 2021.
  8. Radio 101 je u stečaju. Inačica izvorne stranice arhivirana 14. siječnja 2011. Pristupljeno 16. siječnja 2011. journal zahtijeva |journal= (pomoć)

Vanjske poveznice[uredi | uredi kôd]