Razgovor:Kraljevina Crna Gora

Izvor: Wikipedija
Jump to navigation Jump to search
Ovo je stranica za razgovor za raspravu o poboljšanjima na članku Kraljevina Crna Gora.
Rad na člancima


Uvod[uredi]

Da se razumimo.
Kneževina Crna Gora, odnosno Kraljevina Crna Gora imaju ovdi poseban članak, odvojen od današnje državne Crne Gore, jer je cilj opisati osebujnu strukturu ondašnje crnogorske države.
Početak odnosno prikid državnosti nije nastao 1910.; onda je nastala samo promina vladarskog naslova, i sukladno temu, i naziva države (kneževina u kraljevinu).
1918. je nastupio nasilni prikid samostalnosti i okupacije od strane druge, i to savezničke države.
Ne idemo toliko daleko u crnogorsku prošlost. Želimo li pisat jedinstveni članak o crnogorskoj državi/državama, onda bismo morali govorit sve do povisti sridnjovikovne Duklje, uključujući i nju. A ipak je između tih država postojao prikid u samostalnosti Crne Gore. Kubura 09:38, 30. siječanj 2007. (CET)

1851. ili 1910.?[uredi]

Nikako da riješimo ovo sa člankom Kraljevina Crna Gora.

Naime, trenutno je u predlošku period "1910. – 1918.", a strelica lijevo upućuje na članak Kneževina Crna Gora, koja je 1910. preimenovana. Ajde, barem je to dovedeno u red.

Međutim, sad je problem tekst jer pokriva period od 1851. godine. Ovo treba dovest u red na način da preido u predlošku odgovara periodu u tekstu.

Molim neki konkretni prijedlog. --Ante Perkovic (razgovor) 07:52, 9. srpanj 2008. (CEST)


Tekst se polako preuređuje. Ne mislim da on obuhvata period od 1851. ali se u dvije-tri rečenice mora objasniti kontekst nastanka (proglašenja) Kraljevine CG, zar ne? Rade se posebne natuknice o pojedinim ličnostima, pojmovima i događajima koje se stavljaju u tekst u vidu poveznica - ko želi detaljnije neka klikne na unutrašnju poveznicu. Recimo, strelica ispod zastave u gornjem desnom uglu vodi na Kraljevina Srbija! Takvih stvari ima još, ali uz malo strpljenja tekst će se pročistiti u dovest u red --Markus cg (razgovor) 22:33, 12. srpanj 2008. (CEST)

Službeni jezik u Kraljevini nije bio normiran Ustavom CG iz 1905. godine. U Zakonu o narodnijem školama iz 1907. se naglašava misija širenja srpske pismenosti, no ne postoji pravna norma koja je verificirala službeni jezik Knjaževine/Kraljevine Crne Gore, pa otuda brišem dio službeni jezik. --Markus cg1 (razgovor) 00:09, 8. kolovoz 2008. (CEST)

Zastava[uredi]

Trenutačna zastava nije točna. Ona predstavlja Narodnu zastavu Kneževine Crne Gore (prema opisu na njenoj stranici). Stoga bi zastava u ovom i drugim člancima trebala biti promijenjena nekom od ovih (1, 2, 3). --93.87.167.82 20:23, 10. lipnja 2010. (CEST)

pogrešili ste oko zastave jer ćete na mnogom slikama naći srpsku trobojku,ma koliko to vama bolno bilo,ali ne mojte više da lažete ljude! — Prethodni nepotpisani komentar napisao je 109.92.219.247 (razgovordoprinosi) 22:01:37, 23. srpnja 2011. (CEST)

netočno, to je narodna zastava na koju je netko postavio amblem. Jedno su narodne boje, drugo je državna zastava. -- Bugoslav (razgovor) 22:13, 23. srpnja 2011. (CEST)

a zašto onda ne stavite sliku sa srpske vikipedije na kojoj se iza kralja Nikole vide crnogorske trobojke,sa svetlijom plavom bojom na zastavi od srpske.slika je inače sa krunisanja njihovog kralja 1910 godine! — Prethodni nepotpisani komentar napisao je 109.92.219.247 (razgovordoprinosi) 22:18:01, 23. srpnja 2011. (CEST)

Na balkonu vladine zgrade se jasno vidi. A ako ti ne vidiš kako je slika odrezana na upravo tom mjestu. Ima tiskopisa... Anđe Kapičić – Dragićević, Jakov Mrvaljević, Jubilej 1910. : pedesetogodišnjica vladavine kralja Nikole : 1860. – 1910., Cetinje : »Muzeji Cetinje«, 1989., str. 156. (COBISS.CG)
Ako sam točno brojio, upravo je na str. 156. prikazana državna zastava. -- Bugoslav (razgovor) 22:37, 23. srpnja 2011. (CEST)

Tačna zastava se može vidjeti na engleskoj wikipediji i ona je bez sumnje zvanična zastava Kraljevine Crne Gore, dakle trobojka sa grbom. Oko toga ne postoji nikakva dvojba, to je sve crno na bijelo na papiru i nema se potrebe gledati bilo kakve slike. Trenutna zastava koja ovdje stoji, crvena, je ratna zastava korišćena i isticana u balkanskim ratovima i prvom svjetskom ratu, i kao takva nije bila pogodna za upotrebu kao državna zastava.— Prethodni nepotpisani komentar napisao je 78.155.32.143 (razgovordoprinosi)

Tačno je da je zastava Kraljevina bila trobojka. Pogrešno je istu nazivati "srpskom". I srpska i crnogorska trobojka su slične (plava boja se razlikovala u nijansi, crnogorska je svetlija) i jesu potvrđivale tadašnje poimanje nacionalnog identiteta u širem smislu. Tek obe trobojke su u stvari "obrnute ruske" i tako su i nastale - imate dosta o tome na Internetu. Na razumem HR Wikipediju zašto ignoriše istorijske činjenice, ali to je kanda njihovo pravo. Problem današnje CG je što sama pogrešno poistovećuje ovu zastavu sa srpstvom i Srbijom, što prosto nije tačno. Zastava nije ništa manje ni više crnogorska, ni od alaj-barjaka (modifikacija iste je današnja zastava CG) i krstaš-barjaka (poznata zastava sa belim krstom na sredini).

Željezničke pruge[uredi]

Imamo članke o željezničkim prugama. Primjerice Željeznička pruga Sisak-Caprag – Karlovac. I ovdje ima materijala za članke o prugama. Kubura (razgovor) 02:55, 24. rujna 2012. (CEST)

Riječno i jezersko brodarstvo[uredi]

Pretpostavljam da je crnogorska trgovačka mornarica imala koji brodić koji je plovio Skadarskim jezerom. Zgodno bi bilo iskopati jesu li koje rijeke onda bile plovne za trgovačku mornaricu. A što se tiče vojske, je li ratna mornarica imala riječnu/jezersku flotilu. Kubura (razgovor) 03:24, 27. rujna 2012. (CEST)

Vjerovatno si preskočio, u tekstu su navedeni podaci o jezerskom i rječnom prometu, kao i nazivi brodova, itd. Plovna je bila rijeka Bojana, te je to bila veza između mora i unutrašnjih luka Virpazar, Rijeka Crnojevića i Plavnica - sada ću to u tekstu jače naglasiti. Također, pregrupirao sam poglavlje, jasno odjelivši cestovni, pomorski i jezersko-rječni promet. --Markus cg1 (razgovor) 00:21, 29. rujna 2012. (CEST)

Crnogrska vojska, dodajem, nije imala flotu - to se vidi iz posebnih članaka o njoj. Tijekom opsade Skadra 1912.-1913. i njegove okupacije 1915., koristila je trgovačku trupu za logistiku - ali, to je za posebne članke na te teme. --Markus cg1 (razgovor) 00:23, 29. rujna 2012. (CEST)

Izvrsno, eto redka za članak. Redka kojim si napisao stanje crnogorske ratne mornarice - znači nije imala posebne ratne brodove, nego se u slučajima potrebe služila trgovačkim brodovljem. Kubura (razgovor) 03:12, 4. listopada 2012. (CEST)